Kismamajóga – 4. rész: Jógagyakorlatok kismamákra „tervezve”

A kismamajóga a klasszikus hatha jóga ászanákat adaptálja a speciális szükségleteket igénylő várandósságnak megfelelően, melyeket a természeti népektől átvett mozdulatokkal ötvözi. Az ászanák rugalmassá teszik az izmokat, erősítik az ízületeket, egyensúlyban tartják az idegrendszert, és szabályozzák a mirigyek működését.

A gyakorlatok ülő, négykézláb vagy álló helyzetben végezhetők. A három pozíció valamelyikében végzett gyakorlatok között pedig megkülönböztethetünk egyensúly gyakorlatokat, hajlításokat, nyújtásokat, különböző izomcsoportokra, szervekre illetve energiapályákra ható gyakorlatokat.

Ahogy haladsz előre a várandósságoddal, minden nap megtapasztalod azokat a fizikai változásokat, amelyek befolyásolják, melyik jógapozíciót kényelmes végezned egy adott napon, és melyiket nem. Néhány kismama például egész várandóssága alatt kedveli csinálni a lefelé néző kutyapózt, míg másoknak várandósságuk hetedik hónapjában kényelmetlenné válik a pozíció, és abbahagyják a végzését. A legfontosabb tehát, hogy mindig hallgass a testedre, hogy eldönthesd, számodra melyik testtartás megfelelő egy adott napon és melyik nem. Lényeges, hogy mindig teljes lényeddel légy tudatában a végzett gyakorlatnak és a légzésednek, azaz maradj mindvégig a jelenben.

 

Hasznos tanács: az ülő testhelyzetek közül a Pillangótartás vagy Baddha Konászana nyitja és lazítja a medence- és csípőcsontokat, fokozza a nemi szervek vérkeringését, valamint megakadályozza a visszerek kialakulását illetve megszünteti a már kialakult visszereket.

Ülő pozícióban hajlítsd be a térdeid és érintsd össze a talpaid, a sarkaid olyan közel helyezve a szeméremcsontodhoz, ahogyan számodra kényelmes. Engedd közel a térdeid a talajhoz, de ne mozgasd őket felfelé és lefelé. Párnákkal is alátámaszthatod kétoldalt a térdeid. Kezeidet helyezd a lábfejeidre vagy a térdeidre. Lélegezz természetesen és lazulj el a pozícióban, érezve kötődésed az anyafölddel. Tartsd kis a pózt 8-10 lélegzetvételig. Végül nyújtsd ki egyenesen magad előtt a lábaid, majd helyezkedj el kényelmes törökülésben.

Kategória