Babás jóga – 2. rész: Elcsendesedés együtt

A szülés számos változást hoz az életedbe. Tested – a hasad, a melleid, a feneked és a belső szerveid – megváltozik. A végbemenő hormonális változások aggodalommal tölthetnek el az anyasággal együtt járó új kihívásokkal, a megnövekedett felelősséggel szemben. Ilyenkor a légzésedre való összpontosítás segíthet abban, hogy megértsd a testedben és a lelkedben végbemenő folyamatokat és hogy újból megtaláld egyensúlyi állapotod az új anyaszerepben.

A babáddal való elcsendesedés alatt végzett hasi légzés erősíti a hasizmokat és segít a koncentrációban. Ezen túl egyensúlyt teremt az elmében, a testben és a lélekben.

Az egyszerű hasi légzés elvégzéséhez kényelmes ülőpozícióban helyezkedj el, babádat a karjaidban tartva vagy egy magad elé terített pokrócra fektetve. Hunyd le a szemed és figyelmedet vezesd a hasadra. Lélegezz be az orrodon keresztül és érezd valamint vizualizáld is, ahogy a hasad egyre jobban kitágul, kiszélesedik. Majd lélegezz ki és érezd, ahogy a köldököd befele és felfele, a gerinced irányába mozdul. Akár a hasadra is helyezheted a kezeid, hogy még jobban érezd, ahogy a hasad a belégzéssel kitágul, majd a kilégzéssel visszasüllyed.

A hasi légzés végzése közben mindig ügyelj a helyes testtartásra: egyenes gerinccel ülj, nyisd a mellkasod. Farkcsontoddal törekedj a talaj felé. Két-három percig végezd folyamatosan a hasi légzést.

A légzést követően kényelmes, egyenes testtartásban, a babádat a karodban tartva a mellkasod fele fordítva vagy a hátát a mellkasodnak támasztva, illetve a babád a combodra ültetve zengesd el háromszor az OM mantrát. Végy egy mély lélegzetet, majd szájon át történő kilégzéssel zengesd el az „O” hangot, ami a mantra első része. Majd ajkaid összezárásával szólaltasd meg az „M” hangot. Közvetítsd a mantra által keltett rezgéseket a testedből babád testébe. Ez a mantra ellazítja a babád és megnyugtatja, ha nyűgös. Végül dörzsöld össze a tenyereid és simogasd át babádat majd arcodat a kezeiddel.

 

Hasznos tanács: a Kapalabhaati vagy Mély rekeszizom légzés erősíti a hasizmokat és megmasszírozza a belső szerveket. A szülést követő első hat hétben (gyermekágyas időszak) erőltetés nélküli, gyengéd kilégzéssel, azt követően pedig erőteljesebb kilégzéssel végezhető. Ez a légzőgyakorlat a hasizmok igénybevételével a kilégzés és belégzés ciklusára összpontosít. A légzéstechnika számos gyors, erőteljes kilégzésből áll, amikor hasunkat hirtelen behúzva ürítjük ki a levegőt a tüdőnkből. Ezt követően a belégzéssel a hasunk megemelkedik.

Három körben végezhető el ez a gyakorlat. Az első körben tíz, a másodikban tizenöt, a harmadikban pedig húsz erőteljes kilégzést végezzünk.

A légzőgyakorlat végzése közben mindvégig ügyelj a helyes testtartásra, légzésed legyen egyenletes és nyugodt.

Kategória